Publicat de: afrindia | 05/05/2009

Romania – The (La)(E)nd of Choice

Intentionat am ateptat pana s-au mai linistit spiritele si pana s-a lansat oficial imnul turismului pentru a comenta „progenitura” Ministerului Turismului. Hai sa punem mana pe bisturiu!

Prima data am ascultat doar refrenul, o insiruire simplista si submediocra de note muzicale, un refren sacadat, monoton, fad, steril si fara continut pragmatic. Semantica oricum nu mai conteaza.

Apoi a venit 1 mai si a fost lansata intreaga melodie „The Land of Choice”. O melodie in care, paradoxal, restul e mai frumos decat refrenul. Imi plac partile interpretate de Gheorghe Zamfir si Felicia Filip. Restul e destul de simplist. Pastrez aceeasi parere despre refren. Poate ca nu ar fi stricat combinatia cu refrenul de la „Dracula my love”. Sincer, asta a fost tot ce Moga a putut scoate?. Putea fi, foarte bine, ceva comercial, caci pana la urma vorbim de branding si marketing. Deci nu trebuia o opera de arta.

Intelesul refrenului, despre care Ministerul Turismului spune ca nu e sloganul campaniei de promovare, dar care lasa mult spatiu de interpretare in acest sens, nu comunica nimic deosebit. The Land of Choice – Taramul varietatii. Doar atat avem noi de oferit, varietate? Pai, asta are si Grecia, munte, mitologie, dar si mare, bucatarie, etc. Si Bulgaria are munte, castele, litoral, etc. Si Croatia are diversitate.

Cred ca turismul este o afacere, in care trebuie sa vindem o imagine pe bani. Aceasta imagine nu trebuie sa fie una sincera si simplista. De cele mai multe ori, turismul de succes are la baza fictiuni, inventii, deci neadevaruri. Sa luam cazul Greciei! Am fost pe Muntele Olimp, la Cada lui Zeus. Sincer, e un munte simplu ca forma a naturii, e mic, nu are cine stie ce forme naturale (cum sunt Babele sau Sfinxul), iar Cada e o adancitura sapata de un mic izvor. Dar in jurul acestui loc sunt intesate atatea povesti, incat te fac sa doresti sa le vezi.

Noi il avem pe Dracula, printre altele. Ce conteaza ca e peste 80%-90% infloritura in jurul unu personaj istoric?! Trebuie sa-l folosim la maxim. E un simbol ajuns brand fara marketing, iar turismul este o afacere. Nu conteaza ca nu e 100% adevarat sau ca e tenebros. Turismul e o afacere si poate abia apoi o arta. Sunt sigur ca o tara ca Grecia, a carei economie nu ar rezista fara turism, ar inventa o poveste in jurul Sfinxului din Bucegi, bazata pe cateva fapte istorice reale, cum ca e capul unui zeu pedepsit de Zamolxis, etc.

Cred ca e bine spus Romania The End of Choice, pentru ca sloganul da impresia ca nu am avea de unde alege cuvinte cu inteles.

Mergem mai departe la protagonistii campaniei. Nadia Comaneci, Ilie Nastase si Gheorghe Hagi. Poate unii s-au intrebat de ce trei sportivi si nu alte personaje. Revin, turismul inseamna vanzarea unei imagini. Adevarul este ca ei sunt cei mai cunoscuti romani in lume. Regula de baza a notorietatii e respectata aici. Mi-a placut comparatia Nadia – egreta, Nastase – ras si Hagi – urs. Comparatiile ne reprezinta si sunt frumoase. Mai lipseste lupul.

Totusi, ramane problema de fond. Fara servicii de calitate, cu oameni cu bun simt, care sa te serveasca zambind indiferent daca le dai sau nu bacsis, fara drumuri si autostrazi, fara conditii financiare care sa atraga investitiile serioase in turism, nu doar cateva sute de mii de euro in niste pensiuni, nu vom avea niciodata turism in Romania, nici cantitativ, nici calitativ. In felul acesta nu vom face decat sa cheltuim niste milioane de euro pe campanii inutile. Personal, cred ca nici de aceasta data nu ne vom face cunoscuti. Elena Udrea ar trebui sa-si asume raspunderea pentru esecul acestei campanii. Daca tot a spus ca vrea cresterea anuala a numarului de turisti si a contributiei la PIB cu un anumit procent, atunci, daca in 1-2 ani nu se indeplinesc obiectivele, trebuie sa plece. Dar la noi cainii latra, ursul trece. Mai nou, cainii nu prea mai latra.

„Nu lasa moartea sa te gaseasca stand!”

Imnul turistic


Răspunsuri

  1. Nu vor trece 2 ani si Elena Udrea va pleca si va veni altul cu ceva idei vazute la altii si trantite la noi. Aceleasi forme fara fond ca si in invatamant si cred ca exemplele pot continua la nesfarsit.

  2. […] Turism cu bani în copaci Ieri au fost anunţate câştigătoarele TV ale campaniei de publicitate internaţională pentru Turist în România. Imagini frumoase şi şocante cu peşti care cresc în copaci pentru a arăta lumii cât de puţin ştie despre România. La campanii şi la cheltuit bani pe acestea am fost mereu buni. Mai greu e cu infrastructura rutieră, umană şi a serviciilor din ţară, de care turiştii, ăia care vor mai veni, se vor lovi şi vor rămâne cu un gust amar. Bucătari şi ospătari de sezon care lucrează doar pentru bacşiş, pe care dacă nu i-l dai nu exişti, shaormării care la un sumar control al OPC-ului ascund în spate şobolani şi produse expirate, camere de hotel cu igrasie de trei stele, în fine, lista e lungă. Îmi aduc aminte de vara trecută, când am fost în Grecia şi m-a servit un ospătar de 40-50 de ani care îşi preţuia meseria şi căruia i-am lăsat 2 eurocenţi bacşiş (era de fapt un rest pe care îmi era jenă să îl mai cer înapoi). Dar pentru acei aproape 1.000 de lei vechi, omul mi-a mulţumit sincer. Dacă a disimulat, atunci era cel mai bun actor din lume. A doua zi, i-am lăsat cu cea mai dragă inimă un bacşiş de 100 de ori mai mare. Dar ştiţi ce am păţit la o terasă în România? Am băut doar o bere, apoi am aşteptat vreo 45 de minute nota de plată, am lăsat 10.000 lei vechi la o notă de 40.000 lei (adică 25% din consumaţie), iar fata mi i-a aruncat înapoi pe masă în scârbă. Păi, dacă eu aş fi ministrul turismului nu aş mai face nicio campanie de promovare până nu i-aş învăţa pe români cum să ofere servicii şi până nu sunt gata autostrăzile pe care să vină turiştii. Nu mi-aş invita un oaspete acasă pe care să-l dau afară în şuturi. Cât priveşte modul cum cred că se face turismul pe baza unor poveşti inventate, am mai scris în Romania – The (La)(E)nd of Choice. […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: