Publicat de: afrindia | 19/02/2009

De tigani ne poate scapa educatia pe un termen de circa 50 de ani

De aproape doi ani intre italieni si romani s-a format o animozitate puternica, din pacate. Aceasta are la baza problemele pe care romanii le fac in Cizma, in marea lor majoritate de etnie rroma (nici nu mai stiu cu cati „r” se mai scrie caci asa de des si-au schimbat denumirea incat o sa-i numesc tigani, FARA vreun sens PEIORATIV).
Reactiile fasciste ale italienilor erau de asteptat. E drept ca politicienii si presa accelereaza spirala acestei perceptii negative, dar nici nu ma grabesc sa-i acuz atunci cand aud ca au dat foc la o noua tabara de nomazi. Daca sotia mea ar trece prin experienta violurilor prin care acele italience au trecut, as innebuni. Nu poti sa mai faci apel la ratiune atunci cand o parte din inima iti este strivita de o astfel de experienta.
Imi este ciuda ca tiganii sunt deja luati drepti romani aproape in inanimitate. Dar acestia sunt ai tuturor tarilor europene. De aceea li se si spune nomazi. Ei sunt ai tuturor si, oarecum, ai nimanui.
Stiu ca nu e prea intelept sa spun asta, dara intr-un fel exista si un revers pozitiv al ceea ce se intampla in Italia. In urma cu ceva ani, romanii erau aratati cu degetul de catre Europa cum ca am fi rasisti cu tiganii. Acum, au si ei ocazia sa vada ce inseamna sa ai de-a face cu ei. E un subiect sensibil, stiu, dar daca nu-l discutam nu vom face decat sa-l amanam, asa cum Europa l-a bagat sub covor.
Vorbim de o etnie care din natura este una nelegata de teritoriu. Nici gena si nici natura lor in ansamblu nu le cere sa prinda radacini. Ei sunt nomazii moderni, pentru ca sunt mobili, dar in acelasi timp pot stationa oricat intr-un loc, atat timp cat simt ca au beneficii.
In ceea ce priveste problemele sociale pe care acestia le fac, aici e vorba de ceva mult mai amplu si mai profund decat un viol sau o talharie. Sunt trasaturi ale familiilor tiganesti considerate, mai mult sau mai putin tacit, drept calitati, trasaturi care contravin regulilor de bun simt si legilor societatii. Vorbim aici de „arta” de a fura sau „barbatia” pe care acestia o arata atunci cand, pentru orice mica neintelegere, trebuie sa se razbune. Au fost cazuri, cand pentru o mica imbranceala din greseala raspunsul trebuia sa fie extrem de violent, poate chiar mortal. Cazul handbalistului Marian Cosma este unul care se incadreaza aici. Pentru o banala altercatie, in aparenta, pentru o fata care fusese acostata stim cu totii sfarsitul tragic.
Si mai sunt multe alte trasaturi negative care tin de cultura tiganilor.
Dar primul lucru care ar trebui facut, si pentru care putini se agita, este EDUCATIA. O miscare generala de educare, intocmai unui maraton de circa 50 de ani. Unii le spun gresit romanizare. „E tigan, dar e baiat bun pentru ca nu e tigan din-ala, e romanizat”, imi spunea un prieten despre o cunostinta. E vorba de cineva care a fost la scoala, la un liceu, iar apoi s-a angajat la o uzina, s-a casatorit si si-a cumparat un apartament, asa cum mai toti oamenii normali o fac. Nu a pierdut vremea, nu a talharit, a invatat o meserie cu ajutorul careia sa-si castige existenta.
Se pun in aplicare programe de integrare a acestora in sistemul educational. La liceele si facultatile de stat se dau locuri speciale pentru ei pentru a avea o sansa in plus de a prinde un loc. Stiu ca la o scoala din Bucuresti elevii tigani primesc sapun si alte obiecte personale de uz igienic tocmai pentru a li se inocula aceasta cultura a curateniei. Nu spun ca toti tiganii sunt nespalati, dar curatenia personala nu este o prioritate in aceeasi masura ca la ceilalti cetateni. Iar daca vreun rrom se simte jignit de aceasta observatie, atunci o sa intreb un medic pediatru ce parere are despre un copil pe jumatate dezbracat tinut direct pe trotuar pentru a cersi.
Au existat, la un momendat, multe voci din partea asociatiilor de aparare a drepturilor tiganilor ce spuneau ca se face multa discriminare. Da, se face. Ar fi o prostie sa spunem ca nu e asa, dar probabil ca mai bine de jumatate este cauzata de modul tiganilor de a trai si de a nu se integra in societate. Nu vorbim aici doar de cei pe care ii vedem pe strazile oraselor cersind si furand. Cei mai multi sunt in sate, traind in bordeie si case din placaje si carton. Copiii acelor familii se nasc din start condamnati. Cel mai probabil, ei nu vor merge la scoala. Vor invata sa fure, poate sa munceasca de la cativa ani cu ziua pe la casele altor tarani. Pentru ca traiesc de pe o zi pe alta, nici nu-si vor permite o caratenie personala zilnica. De aici si „educatia” de a lasa anumite lucruri pe alte trepte ale importantei. Atunci cand iti lipsesc multe, tentatia de a fura este mare, iar cand vezi la conationalii tai ca nu e rusinos si e foarte usor avem cadrul perfect de incubare.
Asociatiile amintite ar trebui sa se implice mai mult in acest sens si nu in a arata cu degetul o problema care nu este a noastra, ci a tuturor, deopotriva a tiganilor si a romanilor.

„Nu lasa moartea sa te gaseasca stand!”


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: